Jesteś tutaj: / Relacje z imprez / 51. Ogólnopolski Rajd Narciarski „Wędrówki Północy” 25.01-01.02.2020

51. Ogólnopolski Rajd Narciarski „Wędrówki Północy” 25.01-01.02.2020

Tegoroczne Wędrówki Północy rajdem narciarskim były tylko z nazwy. Śniegu nie było, panowały dodatnie temperatury i wszyscy z rozrzewnieniem wspominali ubiegłoroczną piękną zime i wspaniałe  wycieczki narciarskie w okolicy Gulbieniszek. Trzeba było zadowolić się wycieczkami pieszymi, a organizatorzy rajdu dokładali wszelkich starań, aby zapewnić uczestnikom jak najwięcej dodatkowych atrakcji. Mieszkaliśmy w Augustowie, mieście powiatowym mniej więcej wielkości Nowego Targu, położonym nad 7 jeziorami i otoczonym przez Puszczę Augustowską. Najważniejszym zabytkiem miasta i regionu  jest Kanał  Augustowski, arcydzieło sztuki inżynierskiej z I połowy XIX wieku. Wędrując wzdłuż niego wielokrotnie mogliśmy podziwiać jego śluzy, czynne do dnia dzisiejszego.  Mieszkaliśmy w zajeździe turystycznym Hetman, który znajduje się na obrzeżach miasta nad jeziorem Necko. Warunki mieszkaniowe były dobre, jedzenie smaczne, atmosfera bardzo sympatyczna. Przeważnie było pochmurno i mglisto, słońce pokazywało sie rzadko, na szczęście  poza ostatnim dniem nie padało, co sprzyjało wycieczkom. Nasz oddział reprezentowały 4 osoby: Halinka Kaczmarczyk, Helenka Łojas, Anna Rużyczka i Teresa Styrczula-Dyrek. Dzielnie wspierała nas 3-osobowa grupa krakowska i Ola z Maćkowej Rudy wraz z psem Majorką. Oto przebieg naszych augustowskich wędrówek.

Zdjęcia wykonały Halina Kaczmarczyk i Anna Rużyczka.

Niedziela 26.01.2020

Przejście nad Jeziorem Białym do Sanktuarium Matki Bożej w Studzienicznem, udział w mszy św. w kościele pw. Matki Bożej Szkaplerznej, powrót do Augustowa drugą stroną jeziora.

Poniedziałek 27.01.2020

Przejście wzdłuż brzegu jeziora Rospuda do wsi Szczebra, odpoczynek i posiłek w regionalnej gospodzie, powrót do Augustowa przez wieś Blizne i obrzeża rezerwatu Kalejty. Po wycieczce 2 osoby z naszej ekipy wybrały się na zwiedzanie centrum Augustowa.

Wtorek 28.01.2020

Przejazd do Dowspudy i obejrzenie pozostałości po pałacu Paca, odwiedzenie uroczyska Święte Miejsce nad rzeką Rospudą, przejście do Szczebry, powrót autobusem.

Środa 29.01.2020

Wiekszość naszej ekipy wybrała sie na rejs statkiem (a właściwie katamaranem) po jeziorze Necko. Natomiast A. Rużyczka z kol. Aśką z Krakowa w poszukiwaniu dziewiczej przyrody powędrowała brzegiem jeziora Sajno i wzdłuż Kanału Bystrego do Augustowa.

Czwartek 30.01.2020

Wcześnie rano pojechaliśmy całą ekipą do wsi Rudawka przy granicy z Białorusią. Tam panowie ze Straży Granicznej opowiedzieli nam o swojej pracy na krańcu Unii Europejskiej. Potem ruszyliśmy wzdłuż Kanału Augustowskiego, oglądając po drodze liczne śluzy (oczywiście ciągle czynne). Większość doszła do wsi Mikaszówka, najambitniejsi do wsi i śluzy Płaska.

Piątek 31.01.2020

W tym dniu nasza ekipa podzieliła sie na 3 grupy.

I Teresa i Halinka pojechały na wycieczkę do Wilna. Po drodze odwiedziły jeszcze Troki.

II   Anka wraz z ekipą krakowską udała się na samodzielne poznawanie  Suwalszczyzny. Zwiedziliśmy miejscowości zamieszkane przez mniejszość litewską (Sejny  i Puńsk), drewniany kościół św. Anny w Gibach,  XVII-wieczny dworek w Krasnogrudzie należący przed II wojną światową do rodziny Czesława Miłosza, obecnie siedzibę Międzynarodowego Centrum Dialogu prowadzonego przez fundację „Pogranicze” oraz zrekonstruowaną osadę jaćwiesko-pruską we wsi Oszkinie. Wycieczkę zakończyliśmy herbatką u Oli w Maćkowej Rudzie.

III  Helenka wybrała sie na wycieczkę pieszą z całą grupą rajdowiczów. Pojechali pociągiem do stacji Balinka i stamtąd lasem na południe od jeziora Sajno doszli do Suwałk.