Jesteś tutaj: / Relacje z imprez / 20-23.04.2023 XXV Ogólnopolski Zlot Nizinny Przewodników PTTK

20-23.04.2023 XXV Ogólnopolski Zlot Nizinny Przewodników PTTK

Gospodarzem tegorocznej imprezy było Koło Przewodników w Olsztynie. Zlot połączony został z obchodami 70-lecia Koła. Ponieważ w roku bieżącym mija 550-ta rocznica urodzin i 480-ta rocznica śmierci Mikołaja Kopernika poznawaliśmy  przede wszystkim te tereny Warmii i te obiekty, które związane są z osoba wielkiego astronoma. W zlocie wzięło udział  ponad 70 osób z całej Polski (ilość miejsc była ograniczona), nasz oddział reprezentowało 6 uczestników. Jola dotarła do Olsztyna pociągiem. pozostała piątka przyjechała do Olsztyna samochodem zwiedzając po drodze, co tylko się dało.

Dzień I, 20.04.2023.  Dojazd

Grupa samochodowa wyjechała z Nowego Targu ok. 1.30 tak że już koło 7.00 mogła zjeść śniadanie w Wyszogrodzie z pięknym widokiem na Wisłę. Oprócz Wyszogrodu zwiedziliśmy Mławę, zamek krzyżacki w Nidzicy, Grunwald i skansen  w Olsztynku. Do Olsztyna dotarliśmy lekko spóźnieni i nie uczestniczyliśmy w otwarciu zlotu w planetarium, ale zdążyliśmy na uroczystą kolację z tańcami.

Dzień II 21.03.2023  Zwiedzanie Olsztyna

Przedpołudnie poświęcone było na poznawanie terenów rekreacyjnych Olsztyna. A na terenie miasta Olsztyna jest aż 15 jezior! Można było wybrać jeden z trzech sposobów przemieszczania sią: na piechotę, rowerem albo kajakiem po Łynie. Nasza ekipa wybrała ten pierwszy wariant. Przeszliśmy Łynostradą do Lasu Miejskiego, stamtąd mostkiem przez Jezioro Długie, dalej uliczkami na przystań z pomostem widokowym nad Jeziorem Krzywym (Ukiel). Po krótkim odpoczynku podeszliśmy pod zabytkowy wiadukt i tam rozeszliśmy się na przerwę na lunch.   Po południu poznawaliśmy olsztyńskie Stare Miasto. Zwiedziliśmy Muzeum Warmii i Mazur mieszczące się zamku kapituły warmińskiej.  Odwiedziliśmy konkatedrę św. Jakuba, obejrzeliśmy Rynek, Wysoką Bramę i resztki obwarowań, stary i nowy ratusz, teatr i kilka pomników. Wieczorem nie udało się obejrzeć w obserwatorium nocnego nieba nad Olsztynem, gdyż przeszkodziły temu chmury. Obejrzeliśmy za to prelekcję ze zdjęciami pokazującymi dawne widoki i zabytki Warmii.

Dzień III 22.04.2023 Wycieczka do Lidzbarku Warmińskiego i Fromborku

We Lidzbarku Warmińskim obejrzeliśmy obiekty powstającego obecnie uzdrowiska po czym przez Las Miejski przeszliśmy do Starego Miasta. Tam obejrzeliśmy z zewnątrz średniowieczną kolegiatę św. św. Piotra i Pawła i zwiedziliśmy zamek biskupów warmińskich, będący obecnie siedzibą Muzeum Warmińskiego. We Fromborku udaliśmy się na Wzgórze Katedralne. Tam zwiedziliśmy nowy pałac biskupi, stary pałac biskupi mieszczący Muzeum Mikołaja Kopernika  i Archikatedrę Wniebowzięcia NMP i św. Andrzeja. We wspaniałym wnętrzu katedry zatrzymaliśmy się na dłużej przy ołtarzu św. Krzyża pod którym, w oświetlonej wnęce, znajduje się trumna ze szczątkami Mikołaja Kopernika. Wspięliśmy się także na Wieżę Radziejowskiego oglądając po drodze zainstalowane w niej wahadło Foucaulta. Ze szczytu wieży roztaczał się wspaniały widok na Wzgórze Katedralne, Zalew Wiślany i cały Frombork. Po obiedzie chętni mogli jeszcze zejść na plażę nad morzem. Dzień zwiedzania zakończył wspaniały koncert w katedrze. Mieliśmy okazję usłyszeć słynne organy fromborskie i występ chóru Capelli Gedanensis.

Dzień czwarty 2023.04.2023 Barczewo i powrót do domu

Barczewo to miasteczko nad 2 rzekami, jest tu też kilka stawów. Dlatego niektórzy przyrównują je do Wenecji. Odwiedziliśmy jedyną zachowaną na Warmii synagogę,  zwiedziliśmy także muzeum w domu rodzinnym Feliksa Nowowiejskiego (gdzie naturalnie odśpiewaliśmy „Rotę”) oraz kościół św. Andrzeja. Po spacerze uroczymi starymi uliczkami poszliśmy do remizy OSP na ostatni zlotowy obiad. Wszyscy zostaliśmy odwiezieni do Olsztyna. Ci, którzy planowali podróż pociągiem zostali wysadzeni z autokarów koło Dworca Głównego, reszta na parkingu pod hotelem, gdzie czekały samochody. W drodze powrotnej na chwilę zatrzymaliśmy się we wsi Rębowo, gdzie obejrzeliśmy bardzo ładny drewniany kościół św. Jana Chrzciciela. Dłuższy postój mieliśmy w Częstochowie na Jasnej Górze. Do domu udało się dotrzeć jeszcze przed północą.