Jesteś tutaj: / Relacje z imprez / 21-25.08.2019r. XXXVII Ogólnopolski Rajd Górski Przewodników PTTK Ziemia Kłodzka 2019 Perła w koronie Sudetów

Rajd odbył się w dniach 21-25 sierpnia 2019 roku, wzięło w nim udział przeszło 250 osób z całej Polski. Uczestnicy rajdu mogli wybrać na każdy dzień jeden z proponowanych wariantów wycieczek. Były trasy A, B, C i D. Największa ilość osób zapisywała się na wycieczki autokarowe oznaczone literą D. Najambitniejsza była trasa tzw. plecakowa (bez literki), która tuż po rozpoczęciu imprezy wyruszyła na 3 dni z góry i zamieszkała w schronisku pod Śnieżnikiem. Nasz oddział reprezentowały na rajdzie 4 osoby: Teresa Styrczula-Dyrek i Ela Węgrzyn na trasie plecakowej oraz Teresa Paśko i Anna Rużyczka na trasach A lub B.   Obecna była też Jola Guzik.  Oto krótka relacja z rajdu.

Część wspólna

Środa 21.08.2019   Bystrzyca Kłodzka

Po przybyciu do Bystrzycy Kłodzkiej, zameldowaniu się u organizatorów rajdu i szybkim poczęstunku w kliku grupach wyruszyliśmy na zwiedzanie miasta z przewodnikiem. Obejrzeliśmy galerię związanych z miastem twórców filmowych, mury miejskie wraz z bramami, rynek z przepięknymi kamieniczkami, wspaniałym ratuszem i kolumną Trójcy Świętej, zajrzeliśmy też do gotyckiego kościoła św. Michała Archanioła. Chętni odwiedzili także jedyne w Polsce Muzeum Filumenistyczne. Uroczyste rozpoczęcie rajdu odbyło się w sali widowiskowej Gminnego Ośrodka Kultury. Jako pierwsza opuściła uroczystość grupa plecakowa, która została przewieziona do Międzygórza i stamtąd powędrowała już pieszo do schroniska pod Śnieżnikiem. Pozostali rajdowicze kilkoma autokarami zostali przewiezieni do Zieleńca, który był główną bazą całej imprezy.

Niedziela, 25.08.2019   Powrót

Trzy reprezentantki naszego oddziału wracały do domu samochodem zaprzyjaźnionego przewodnika ze Sromowiec Niżnych. Po drodze, razem z kilkunastoma innymi uczestnikami rajdu pojechaliśmy  do Czech. Tam odwiedziliśmy narodowy rezerwat Broumovske steny. Obejrzeliśmy również kaplicę Matki Bożej Śnieżnej na Gwieździe, podziwialiśmy ciekawe formy skalne i wspaniałe widoki, wstąpiliśmy też na małe co nieco do schroniska Gwiazda. Zatrzymaliśmy się jeszcze w Broumowie, gdzie obejrzeliśmy drewniany kościół cmentarny pw. Panny Marii z XV wieku, będący najstarszym zachowanym budynkiem drewnianym w Europie Środkowej.

Zdjęcia wykonały Anna Rużyczka i Teresa Styrczula-Dyrek.

Trasa plecakowa

W XXXVII Ogólnopolskim Rajdzie Górskim Przewodników w Kotlinie Kłodzkiej trasę plecakową
reprezentowały Teresa Styrczula Dyrek i Elżbieta Węgrzyn.
Z bazy w schronisku „Na Śnieżniku”:
Czwartek 22.08.2019 r.
wędrowały  na Trójmorski Wierch, do źródła Nysy Kłodzkiej i Liptowskiego Potoku. Następnie do czeskiej miejscowości  Horni Morava, w której kolej linowa wywiozła  nas na spacer w chmurach. Dalej grzbietami od Podbelki , Stribnickie Sedlo do źródła Morawy  na Śnieżnik Kłodzki  i do schroniska na hali pod Śnieżnikiem. Czwartkowa wędrówka 10,5 h marszu 39 pkt GOT .
Zdjęcia wykonała Teresa Styrczula-Dyrek.
Piątek 23.08.2019 r. wymarsz ze schroniska do Czech do Chaty Navrsi, Adelin Pramen do chatki pod Śnieżnikiem i do schroniska  na biesiadę przy ognisku.
Sobota 24.08.2019 r. Piesze przejście  do Jaskini Niedźwiedziej w Kletnie a następnie przejazd  do Lądka Zdroju na spacer po uzdrowisku dobrą kawę i lody.
Pogoda dobra słoneczna bez deszczu, wędrowaniu towarzyszyły wspaniałe widoki. Lasy obfitowały w grzyby i jagody.  Trzy wspaniałe dni w masywie Śnieżnika szybko minęły.

Trasy stacjonarne

Dwie pozostałe reprezentantki naszego oddziału spośród wielu proponowanych wersji wędrówek wybrały trasy, na których codziennie, oprócz  przejścia górskiego, było zwiedzanie różnych ciekawych obiektów.

Środa 21.08.2019 r.

Po przyjeździe do Zieleńca i zakwaterowaniu odbyłyśmy krótki spacer po miejscowości. Znajduje się ona w Górach Orlickich na wysokości ok. 900 m npm i stanowi jeden z głównych ośrodków narciarskich w Polsce. Po kolacji wszyscy chętni zostali zwiezieni do Dusznik Zdroju, gdzie o godz. 9.30 obejrzeliśmy pokaz Kolorowej Fontanny. Jest to najwyżej wyrzucająca wodę fontanna w Polsce (na 12 m). Wspaniałemu spektaklowi towarzyszyła muzyka i gra kolorowych świateł. Przed pokazem był czas na spacer po parku zdrojowym, obejrzenie dworku i pomnika Fryderyka  Chopina i skosztowanie wód Jan Kazimierz i Pieniawa Chopina.

Zdjęcia wykonały Teresa Paśko i Anna Rużyczka.

Czwartek 22.08.2019 r.

Dzień zaczęliśmy od zwiedzenia twierdzy Kłodzko, na której powitani  zostaliśmy strzałem armatnim. Było nas dużo, więc po obiekcie przemieszczaliśmy się w kilku grupach. Później z trasą  B odbyłyśmy wycieczkę na trasie Batorówek – Skalne Grzyby – Wambierzyce. Większość naszej drogi prowadziła przez obszar Parku Narodowego Gór Stołowych a w lesie podziwiać mogliśmy wspaniałe formy skalne. W Wambierzycach zwiedziliśmy bazylikę Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny z lat 1695–1750  z figurką Matki Bożej Wambierzyckiej Królowej Rodzin z lipowego drewna. Późnej zawiezieni zostaliśmy do Pałacu Sarny. Po poczęstunku właściciel obiektu opowiedział nam o pracach zmierzających do uratowania cennego zabytku oraz swoich planach związanych z jego wykorzystaniem.

Piątek  23.08.2019 r.

Z Zieleńca pojechaliśmy rano do Kletna pod Jaskinię Niedźwiedzią. Aby uniknąć wędrówki w tłumie zrezygnowałyśmy ze zwiedzania jaskini i samodzielnie wyruszyłyśmy w góry. W schronisku było jeszcze pusto, na Śnieżniku było już trochę ludzi, co bynajmniej nie przeszkodziło w delektowaniu się pięknymi widokami ze szczytu i jego okolic. Zeszłyśmy jeszcze na stronę czeską do źródła rzeki Morawy, dopływu Dunaju. Ze Śnieżnika powędrowałyśmy do Międzygórza. Po zejściu z gór naszej grupy i przybyciu grupy autokarowej zwiedziliśmy zbudowany w XVIII wieku drewniany kościół parafialny  pw. św. Józefa Oblubieńca.

Sobota 24.08.2019 r.

Dzień zaczął się od pieszej wędrówki.  Z Zieleńca wyszliśmy na grzbiet Gór Orlickich do czeskiego schroniska Masarykowa Chata. Stamtąd przez Serlich poszliśmy na najwyższy szczyt w polskiej części Gór Orlickich – Orlicę (Vrchmezi) 1084 m npm. Zeszliśmy żółtym szlakiem do czeskiej wsi Sedlonov. Po drodze było bardzo dużo grzybów, głównie prawdziwków i podgrzybków. W Sedlonowie odwiedziliśmy alpinarium, w którym podziwiać mogliśmy  rośliny górskie przywiezione z całego świata. Stamtąd autokar zabrał nas do Zieleńca. Tam też o godz. 20.00 mało miejsce uroczyste zakończenie rajdu.