Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Banner
Jesteś tutaj: / Aktualności / Sprawozdanie z pracy Oddziału PTTK „Gorce” w latach 2013-2017

Sprawozdanie z pracy Oddziału PTTK „Gorce” w latach 2013-2017

Sprawozdanie  z działalności Oddziału PTTK „Gorce” w Nowym Targu w okresie 22.02.2013-27.03.2017

1. Pracami oddziału kierował zarząd w składzie:

Anna Rużyczka – prezes

Teresa Styrczula – Dyrek –wiceprezes

Olga Nosiewicz – skarbnik

Magdalena Batkiewicz  – sekretarz

Maria  Waksmundzka – członek zarządu

2. Odbyło się  17 zebrań zarządu (4  w roku 2013,  4  w roku 2014, 3  w roku 2015,  3 w roku 2016 i  3  w roku 2017). Zebrania były protokołowane, prowadzony jest rejestr uchwał zarządu.

3. Ilość członków z opłaconymi składkami wg sprawozdań TKO przestawia się następująco:

31.12.2013    117 osób

31.12.2014    156 osób

31.12.2015    146 osób

31.12.2016    157 osób

28.03.2017

Nasi członkowie to zarówno mieszkańcy  Nowego Targu jak i innych miejscowości w powiatach nowotarskim, tatrzańskim, nowosądeckim, limanowskim i  myślenickim. Obserwuje się procentowy spadek ilości dzieci i młodzieży szkolnej.  Wzrasta za to średnia wieku naszych członków.

4. Obecnie w ramach Oddziału „Gorce” działa:

a) Jeden Szkolny Klub Krajoznawczo – Turystyczny – SKKT „Poszóstkowi” przy Szkole Podstawowej nr 6 w Nowym Targu. Klub w Szaflarach w związku z brakiem opiekuna zaprzestał działalności, ale dzieci z tej miejscowości nadal biorą udział w naszych wycieczkach

b) W związku z rezygnacją kol. A. Rużyczki z funkcji przewodniczącej i brakiem następcy zawiesiła swą działalność Oddziałowa Komisja Turystyki Młodzieżowej. Jednak dzięki staraniom gł.  kol. kol. A. Rużyczki i C. Sordyl wszystkie prowadzone dotąd przez nią imprezy są nadal realizowane

c) Działalność Klubu Przewodników Beskidzkich i terenowych prowadzona jest w bardzo ograniczonym zakresie.

5. Oddział nadal nie posiada własnego lokalu. Zebrania zarządu i spotkania członków oddziału odbywają się najczęściej w pomieszczeniach Miejskiego Ośrodka Kultury, które udostępniano nam nieodpłatnie. Dokumentacja z działalności oddziału w mijającej kadencji przechowywana jest w mieszkaniach prywatnych działaczy, korzysta się z prywatnych telefonów, komputerów i drukarek.

6. Księgowość prowadzi społecznie kol. Olga Nosiewicz,  większość spraw biurowych wykonuje prezes oddziału Anna Rużyczka i sekretarz Magdalena Batkiewicz.

7. Działalność statutowa oddziału finansowana jest ze składek członkowskich, darowizn i wpłat uczestników imprez oraz dotacji.  PTTK. W latach 2013-2017 otrzymaliśmy w następującej wysokości:
a) Urząd Miasta Nowy Targ  – 16 900 zł
b) Urząd Marszałkowski – 800 zł
c)  Zarząd Główny PTTK – 2800 zł

8. Wszystkie obowiązujące nas sprawozdania i inne wymogi związane z posiadaniem przez oddział osobowości prawnej wypełniane są na bieżąco. Prowadzony jest dziennik korespondencji.

9. Od jesieni 2016 Oddział posiada nową stronę internetową i konto na Facebooku. Zarząd dziękuje kol. Robertowi Zielińskiemu za włożone w to starania i stałą pomoc przy obsłudze strony.

10. Terenowy referat weryfikacyjny GOT prowadzi Jolanta Guzik. W ciągu kadencji zweryfikowano 283 odznaki  ( 2013 – 81, 2014 – 54, 2015 – 54, 2016 – 94). Dziękujemy Joli za wkład pracy włożony w prowadzenie referatu. Kol. Olga Nosiewicz weryfikuje dziecięce odznaki turystyki pieszej „Siedmiomilowe buty”.

11.   Pracami znakarskimi zajmuje się Olgierd Pustówka. Mamy pod opieką 307 km szlaków ma Podhalu, Spiszu, Orawie i Gorcach. W latach 2013-16 odnowiono 326 km szlaków (2013 – 71, 2014 – 65, 2015 – 95, 2016 – 95).  Zamontowano 59  nowych tabliczek, ustawiono 11 stanowisk drogowskazowych (5 rogaczy i 6 słupów). Na rok 2017 złożyliśmy zapotrzebowanie na konserwację 66 km szlaków, wykonanie 10 tabliczek i 9 stanowisk drogowskazowych (2 rogacze i 7 słupów). Prace znakarskie finansowane są przez Ministerstwo Sportu i Turystyki za pośrednictwem  COTG w Krakowie. COTG zawiera umowę na wykonanie prac bezpośrednio ze znakarzem, a z oddziałem na monitorowanie szlaków. Zarząd Oddziału dziękuje wszystkim osobom zaangażowanym w prowadzenie monitoringu szlaków.

12.   Na początku każdego roku sporządzany jest plan pracy oddziału. Przewidziane w nim zadania  realizowane są prawie w 100%. Jeśli z przyczyn często od nas niezależnych nie uda się przeprowadzić jakiejś imprezy, organizuje się inną, nieujętą w programie.

13.   W latach 2013-2016 nasz oddział zorganizował dla swoich członków i sympatyków 128 imprez w których uczestniczyło 4237 członków i sympatyków.  Rozpiętość wieku uczestników bywa bardzo duża. Zachęcamy do udziału całe rodziny i niejednokrotnie w naszych przedsięwzięciach uczestniczą grupy rodzinne reprezentujące 3 pokolenia. W latach 2014-2016   uczestniczyła w nich następująca ilość osób:
a)  towarzyskie i inne (spotkania noworoczne, kuligi, odwiedzanie grobów przewodników, msze św., spływy) – 302 osoby
b) rajdy turystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych (Młodzieżowy Rajd Górski „Powstania Chochołowskiego”,  Rajd Górski „Uroki zimy”,  Rajd „Barwy jesieni” i  Rajd Górski „Na Raty” – 761 osób
c) wycieczki autokarowe i  autokarowo-piesze dla dzieci, młodzieży i dorosłych – 1064 osoby
d) wycieczki piesze górskie w góry Polski i Słowacji – 830 osób.

W roku 2017 do dnia dzisiejszego oddział zorganizował już  7 imprez, w których uczestniczyły łącznie 304 osoby.

14.   Trasy wycieczek i rajdów prowadzone były przez przewodników na zasadzie wolontariatu. Najwięcej dniówek przepracowali społecznie: Anna Rużyczka, Adam Jachymiak, Celina Sordyl i Teresa Styrczula – Dyrek.

15.   W kadencji 2013-2017 zorganizowaliśmy lub braliśmy udział w realizacji kilku imprez o zasięgu ponadregionalnym. Były to:

a) Eliminacje wojewódzkie OMTTK (dwukrotnie: 2013 w SP 6 Nowy Targ, 2016 w SP Pyzówka)

b) Współudział w organizacji Ogólnopolskiego Rajdu Górskiego Przewodników PTTK „Białka Tatrzańska – 2015”

c) Szkolenie dla przewodników zorganizowane w Nowym Targu  wspólnie z Polskim Towarzystwem Przyjaciół Przyrody „pro Natura” Kraina Podkowca – marzec 2017.

16. Członkowie PTTK z naszego oddziału uczestniczyli w następujących imprezach organizowanych przez inne jednostki PTTK oraz instytucje. Oprócz wyjazdów na rozpoczęcie i zakończenie sezonu, drogi krzyżowej na Mogielicy i mszy św. na Błyszczu były to m.in.:

a) spotkania w sklepie Góralski Przystanek

b) Rajdy  Narciarskie „Wędrówki Północy”

c) Rajd Narciarski Bieszczadzkiego Parku Narodowego

d) Gala Przewodnicka z okazji Międzynarodowego Dnia Przewodnika Turystycznego

e) Ogólnopolska Pielgrzymka Przewodników na Jasną Górę

f) Przewodnickie „Spotkania przy miedzy”

g) Rajd Koła Przewodników Beskidzkich w Rzeszowie „Wetlina 2013, 2014, 2015, 2016”

h) Ogólnopolskie Rajdy Górskie Przewodników PTTK (Ukraina – Huculszczyzna, Ząbkowice Śląskie, Sanok)

i) Jubileusz Związku Polskiego Spisza

j) Spotkania w gajówce Mikołaja w Łopusznej

k) Jubileusz 50-lecia Muzeum Podhalańskiego

l) Jubileusz czasopisma „Na Spiszu”.

ł) Ogólnopolskie Forum Przewodników Turystycznych

17. Przewodnicy z Klubu Przewodników Beskidzkich i Terenowych uczestniczą regularnie w szkoleniach organizowanych przez Parki Narodowe: Pieniński, Tatrzański,  Gorczański, Babiogórski i Ojcowski (po raz pierwszy!!!). Oprócz tego w latach 2013-2017 w różnorodnych formach szkolenia dla przewodników i konferencjach uczestniczyło 16 osób.  W mijającej kadencji 1 członek naszego oddziału zdobył uprawnienia przewodnika beskidzkiego, 1 znakarza szlaków górskich  a 6 tytuł instruktora przewodnictwa. Gratulujemy!!! Jedno z zebrań klubu przewodników poświęcone było na szkolenie medyczne.

18.   Od grudnia 2016 roku trwają zajęcia kursu dla kandydatów na przewodnika beskidzkiego III klasy. Kierownikiem kursu jest  Adam Jachymiak.  Uczestniczy w nim ok. 30 osób. Zajęcia teoretyczne odbywają się w Gimnazjum nr 2 w Nowym Targu, odbyły się już pierwsze wycieczki szkoleniowe.

19.   Odznaczenia i wyróżnienia
a)  W grudniu 2014 roku zarząd oddziału zajął się uporządkowaniem spraw związanych z przyznawaniem odznak za długoletnią przynależność do PTTK.  Zagadnieniem tym nie zajmowano się od dawna i niektóre opóźnienia   w przyznawaniu tych wyróżnień sięgają ponad 15 lat. Po analizie dokumentacji podjęto uchwałę o przyznaniu 4 odznak „50 lat w PTTK” i 15 odznak „25 lat w PTTK”. Jeszcze jedną odznakę „50 lat w PTTK” wręczono   w 2016 roku.
b) Zarząd oddziału ustanowił wyróżnienie za aktywną pracę w PTTK – Dyplom  Oddziału I, II i III stopnia. Opracowano regulamin przyznawania tych dyplomów. Mogą go otrzymywać zarówno członkowie PTTK ,   jak i sympatycy oddziału wspierający jego działalność. Do stycznia 2017 przyznano 43 dyplomy I stopnia, 26 dyplomów II stopnia i  11 dyplomów III stopnia.
c) Zarząd Oddziału i Zarząd Klubu Przewodników Beskidzkich i Terenowych występował o przyznanie wyróżnień dla naszych członków do ZG PTTK, Urzędu Marszałkowskiego i Ministerstwa Sportu i Turystyki.  W wyniku tego odznaczonych  zostało 15 osób.

Dyplom Marszałka za wkład w rozwój i promocję turystyki województwie małopolskim –  6 osób

Brązowa Odznaka „Zasłużony w pracy PTTK wśród młodzieży” – 1 osoba

Dyplom Zarządu Głównego PTTK – 1 osoba

Odznaka Honorowa Ministra Sportu i Turystyki „Za zasługi dla turystyki „ – 1 osoba

Dyplom Komisji Krajoznawczej ZG PTTK – -4 osoby

Tytuł  Honorowy Przodownik Turystyki Górskiej – 2 osoby

Ponadto zarząd wysłał do ZG PTTK 3 wnioski o przyznanie medalu „Nauczyciel kraju ojczystego”,  czekamy na informację w tej sprawie.

d) Założono szczegółowa ewidencję przyznanych nagród i wyróżnień.

20.   Zakładka „W obiektywie”  działa od marca 2012 roku i cieszy się dużą popularnością. W okresie kadencji 21 osób przysłało łącznie 4353 zdjęcia na zadane tematy. Największą popularnością cieszyły się cykle:

·  „Zdjęcia we mgle”  431 fot.

·  Anioły 287

·  Owady 258

21.   Realizacja uchwał w sprawie kierunków działania na 4-letnią kadencję i wniosków ze  zjazdu oddziału odbytego w dniu 21.02.2013

1) Członkowie Oddziału PTTK ,,Gorce” w Nowym Targu zobowiązują się aktywnie działać na rzecz Oddziału, będą wspierać poczynania Zarządu . Realizacja tego wniosku nie była w gestii zarządu

2) Należy dołożyć wszelkich starań, aby doprowadzić do odnowienia szlaków:

a) Dursztyn – Niedzica

b) Kacwin -Łapszanka

Szlak wymieniony w punkcie a) został odnowiony w roku 2013 i nie mieliśmy sygnałów o jego złym stanie. W roku 2017 trzeba sprawdzić go w ramach monitoringu szlaków i w razie potrzeby umieścić w planie prac na rok 2018. Szlak z punktu b) został odnowiony w roku 2015 i obecnie jest w dobrym stanie.

3) Utrzymać dalszą dobrą współpracę z Samorządem Miasta i jednostkami mu podlegającymi oraz z organizacjami pozarządowym. Współpracujemy, czy dobrze zostawiamy do oceny np. komisji rewizyjnej

4) Utrzymać dotychczasowe bardzo dobre relacje międzypokoleniowe. Staramy się, chyba nam się to udaje.

5) Kontynuować cykliczne imprezy oddziałowe dla członków i ich rodzin, młodzieży  szkolnej oraz wszystkich sympatyków. Kontynuujemy, szczegóły w niniejszym sprawozdaniu i sprawozdaniach rocznych przedstawianych w styczniu każdego roku kadencji.

6) Zmobilizować większą ilość członków do pracy przy organizowaniu imprez oddziałowych. Zarząd oddziału nie ma na to wpływu, może tylko zachęcać.

7) Wykorzystać dorobek i doświadczenie starszych działaczy i  połączyć z dynamizmem i innowacyjnością młodego pokolenia w celu sprostania wyzwaniom niesionym przez współczesność. Jeśli chodzi o starszych działaczy zrealizowano w pełni – średnia wieku zarządu oddziału przekracza 60 lat. Ustępujący zarząd zwraca się do uczestników zjazdu o wybranie do nowych władz oddziału osób młodych, dynamicznych i innowacyjnych, mogących sprostać wyzwaniom niesionym przez współczesność. Natomiast tych, którym zostanie zaproponowane kandydowanie do władz oddziału prosi o przyjęcie na siebie odpowiedzialności i obowiązków związanych z istnieniem oraz działalnością oddziału.

22.   Sprawy niezrealizowane,  wnioski zarządu oddziału na następna kadencję

1)  Należy przeanalizować Statut Oddziału pod względem jego zgodności z obowiązującymi przepisami i potrzebami oddziału a w razie potrzeby wprowadzić zmiany.

2) Nadal istnieje konieczność uzupełnienia składu Komisji Turystyki Młodzieżowej i wyboru nowego prezesa.  Osoby chętne do pracy z młodzieżą zapraszamy do pomocy.

3)  Jeśli w jakimś środowisku jest większa ilość naszych członków, może należałoby rozpatrzyć możliwość utworzenia koła lub klubu.

4) Mimo uchwały nie podjęto starań w celu utworzenia w naszym oddziale referatu weryfikacyjnego OKR. Jest do tego potrzebne mianowanie jeszcze jednego instruktora krajoznawstwa regionu. Wniosek w tej sprawie został wysłany do Komisji Krajoznawczej ZG PTTK, czekamy na odpowiedź.

5) Podczas wakacji 2016 roku podjęto pierwszą próbę uporządkowania archiwum Oddziału PTTK „Gorce”.  Jest to ogromna ilość dokumentów przechowywana na strychu ratusza. Niektóre z nich już dawno powinny były zostać usunięte, bo okres ich przechowywania wynosi zgodnie z przepisami 5 lat. Inne, szczególnie dotyczące spraw finansowych i kadrowych, które powinny być przechowywane 50 lat należy posegregować i zabezpieczyć przed zniszczeniem. Szczególnie ważne jest też zebranie wszelkich dokumentów dotyczących historii oddziału. Przez kilkadziesiąt lat nikt tego nie robił. Prace związane z przeglądaniem dokumentacji wykonywały i wykonują Olga Nosiewicz, Anna Rużyczka i Celina Sordyl przez kilka dni.  Część dokumentacji została zabrana z ratusza do przeglądnięcia i uporządkowania, ale zostało jeszcze bardzo dużo do zrobienia.

6)  Zdaniem części zarządu zbyt mała ilość osób zaangażowana jest w działalność oddziału, co powoduje nadmierne obciążenie 3 – 4 osób. Szczególnie zwraca się uwagę, że do prac organizacyjno-biurowych niekoniecznie potrzebni są przewodnicy, każdy chętny może zamówić autokar, sporządzić listę uczestników, rozliczyć wycieczkę czy sporządzić wniosek o dotację. Przy utrzymywaniu się dotychczasowego stanu rzeczy konieczne będzie ograniczenie ilości organizowanych imprez.

7)  W związku ze zwiększoną ilością członków i organizowanych imprez zarząd oddziału wnioskuje o zwiększenie liczebności przyszłego zarządu do 7 osób. Jest to zgodne ze  Statutem Oddziału.

8)  Zarząd wnioskuje, aby część środków pozyskanych ze składek członkowskich przeznaczyć na gratyfikacje dla osób prowadzących sprawy finansowe i biurowe oddziału.

9) Ponieważ w klubie przewodników jest coraz mniej osób zdolnych i chętnych do prowadzenie naszych wycieczek,  wnioskujemy przeznaczenie części środków z wpłat uczestników wycieczek na wynagrodzenia dla przewodników.

10) Należy zastanowić się nad lokalem dla oddziału i  miejscem cotygodniowych dyżurów władz oddziału oraz miejscem przechowywania dokumentacji.

11) Umowa dotycząca  użyczenia Muzeum Podhalańskiemu należącej do naszego oddziału części zbiorów kończy się z dniem 31 grudnia 2017 roku, do nowego zarządu będzie więc należała decyzja o dalszych losach eksponatów.

 

Sprawozdanie sporządziła:

Anna Rużyczka

 

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com